עורך דין תעבורה » פסילה מנהלית
פסילה מנהלית בהתאם לסעיף 47 בפקודת התעבורה, היא מצב של פסילת רישיון הנהיגה. למעשה מי שרשאי לפסול את רישיון הנהיגה הוא קצין משטרה (מדרגת מפקח ומעלה) אשר מחוקק העניק לו את הסמכות לכך. לפי סוג עבירת תנועה שנהג ביצע או נחשד שביצע אותה. פסילה מנהלית מסורה לשיקול דעתו של הקצין כמעט מבלי יכולת מצד הנהג להתגונן.
החוק בישראל נתן לקציני משטרה בדרגה בכירה את הסמכות לבצע פסילה מנהלית, זאת אומרת שבאפשרותם לשלול לנהג את הרישיון וזאת לפני שבכלל הורשע בעבירה ולא הוגש כתב אישום כנגדו. זמן הפסילה הזו היא פסילה בת 30, 60, או 90 ימים בהתחשב בנסיבות של המקרה.
למעשה התקופה הראשונית שבה יש שלילה היא תקופה של בת 30 ימים, היא ניתנת בגין עבירות תעבורה חמורות המנויות בפקודת התעבורה.
במקרים של פסילה מנהלית, מחויב קצין המשטרה לערוך שימוע טרם שלילת הרישיון. זאת אומרת שפסילה היא אינה אוטומטית וניתן לנהג הזדמנות להשמיע את טענתו כנגד זב. הנהג יכול להופיע בשימוע לבדו, אך מטבע הדברים כן מומלץ שילווה בעורך דין לתעבורה.
השיקולים שמנחים קצין משטרה בשימוע הוא של אדם המוזמן אל קצים משטרה, וכל קצין יבחר לעשות בשימוע לפי השיקולים שלו ומה הוא חושב שנכון לעשות. החלטותיו של הקצין לא נבדקות, ולרוב אין אף אחד שיבדוק את החלטת הקצין במידה והוא יחליט גם שלא לקחת את רישיון הנהיגה.
אומנם, אם קצין החליט לשלול את רישיון הנהיגה, הנהג כן יוכל לפנות אל בית המשפט בבקשה להחזיר את רישיונו.
במעמד בית המשפט יבחן האם החלטת הקצין הייתה מוצדקת, ובמידה ובית המשפט יחליט שהחלטתו של הקצין אינה מוצדקת מסיבה כלשהי, בית המשפט יחליט להחזיר לאותו אדם את רישיונו.
שיקולו של קצין בשימוע הן שיקולים כגון: עברו התעברותי של הנהג, חומרת העבירה אשר עבר, חומרת הרריות ותוקף הראשיות בגינן הנהג למעשה מואשם ועוד. כדאי לדעת שקצין משטרה גם יוכל להחליט לשלול את רישיונו של הנהג גם כאשר הראיות אינן באמת מצידות את העניין ולא באמת ברורות. במקרה כזה עדיף להיוועץ עם עורך דין לתעבורה שיוכל לתת עצות ולייצג נהג במצב כזה.
כן חשוב לדעת כי פסילה מנהלית יכולה להיות במקרים מסוים כך שהנהג יידרש לעבור בדיקת כשירות לנהיגה. פירוש הדבר הוא כי הנהג יצטרך לעבור סדרה של בדיקות רפואיות, בסיומן יוחלט אם הוא רשאי להמשיך לנהוג או הוא אינו כשיר לנהיגה ורישיון הרכש שלו למעשה יישלל על ידי משרד הרישוי לפרק זמן מסוים.
הליך בדיקת כשירות נהיגה מתבצעת על ידי המכון הרפואי לבטיחות בדרכים.
נהג שרישיונו נפסל וגם מעוניין להגיש בקשה, רצוי שיפנה לעורך דין אשר יערוך בכוחות עצמו את הבקשה. הדיון בבקשה נחשב לדיון דחוף ובדרך כלל נקבעת תוך ימים ספורים לאחר הגשת בקשה.
שיקול בית המשפט בהחלטה בבקשה לביול הפסילה, היא שיקול שבית המשפט לוקח בחשבון הוא שיקול של מסוכנות. הנהג הפסול אמור לשכנע את בית המשפט שהוא אינו מסוכן לציבור ולכן הנהיגה שלו אינה מסוכנת לציבור.
מקובל שהשופט שדן בבקשת לביטול הפסילה מנהלית לא יהיה אותו שופט שידון בכתב האישום או בדו״ח, או בכתב אישום אחר. עם זה, יש מקרים חריגים בהם אותו שופט יוכל לדון בבקשה לביטול פסילה מנהלית.
בקשה נוספת לביטול פסילה מנהלית – רק במקרים נדירים, ניתן להגיש בקשה לעיון חוזר על החלטתו של בית המשפט. מקרים אלה הם נדירים ומתקיימים רק אם ישנן נסיבות חדשות שלא הובאו קודם לכם בפני בית המשפט לתעבורה במסגרת הדיון הראשוני שהיה.
פסילה מנהלית היא שלילית רישיון שניתנת על ידי קצין משטרה, מדרגת מפקח ומעלה, אשר ניתנת לתקופה של שלילה ל30, 60 ו-90 ימים בהתאם לנסיבות. ביטול העבירה בפני בית המשפט תהיה רק אם הנהג יוכיח שהוא אינו מסוכן לציבור.